Panda och Pingvin

3 maj, 2016 - Marknadsföring

Under senare tid har Google genomfört två större förändringar för att gallra bort sidor som de anser håller låg kvalitet. Dessa förändringar är filter som körs regelbundet för att rensa upp i sökresultaten. Syftet är att leverera bättre sökresultat till sina användare.

Panda (Google Panda)

Pandan är ett filter som drabbar sidor med lite innehåll av sämre kvalitet. Inom sökmotoroptimeringen har man länge velat skapa sidor som är väldigt optimerade för ett fåtal sökord. T.ex. har man på en webbplats om dörrar skapat separata sidor för köksdörrar, altandörrar och ytterdörrar. Detta kan leda till problem om dessa sidor blir alltför innehållslösa. Om du drabbas av Googles panda är lösningen att slå ihop dessa innehållsfattida sidor till en enda innehållsrik sida.

Pingvin (Google Penguin)

Pingvin fungerar ungefär som Panda, men vänder sig istället mot ingående länkar av dålig kvalitet. Då handlar det ofta om svaga inlänkar som ser spammiga ut. Har du många länkar med samma ankartext är det också något som kan locka till sig pingvinen. Lösningen på detta problem är att skapa inlänkar med varierande ankartext. Ankartexter där varumärkesnamnet ingår blir allt viktigare. T.ex. http://www.domän.se, www.domän.se, domäne.se eller enbart företagsnamnet. Många rekommenderar att länkar av den typen ska utgöra 70-80% av dina totala inlänkar. De resterande 20-30 procenten ägnar du åt nyckelord i ankartexter.

Googles filter Pingvin