Sökmotoroptimeringens grundsten – content

3 maj, 2016 - Marknadsföring

Vikten av bra innehåll – content

Det första inlägget på vår blogg kommer självklart handla om sökmotoroptimering. När man pratar om sökmotoroptimering är det mycket som ryms inom det begreppet och här tänkte vi ta upp en grundförutsättning för framgång. Det kommer handla om innehållet på den webbplats som ska optimeras för högre placeringar på Google.

Google behöver innehåll att värdera. För att de ska kunna göra en så korrekt värdering som möjligt behövs mycket text. En gammal rekommendation är att man bör ha minst 500 ord på varje sida som man vill ranka med i sökresultaten. Det är en hel det text och många företagssidor lever inte upp till denna rekommendation på långa vägar.

Om vi föreställer oss att vi driver en däckverkstad så kan vi dela upp vår verksamhet och vårt innehåll på olika sidor, s.k. undersidor till startsidan. Dessa kan t.ex. handla om ”däckbyte”, ”vinterdäck”, ”sommardäck” och ”fälgar”. Målet med optimeringen är att skapa en sida vardera till dessa verksamhetsdelar och få dessa att synas högt upp på sökmotorn på sina respektive sökbegrepp. Sidan om däckbyte vill vi kanske ge extra synlighet vid sökningar på ”däckbyte”, däckbyte Dinstad”, ”billigt däckbyte Dinstad”.

För att vi ska kunna ranka bra på dessa sökbegrepp måste de finnas med på olika platser av din sida. Titeln och huvudrubriken bör innehålla ”Däckbyte i Dinstad” följt av exempelvis företagsnamnet eller domännamnet. I texten bör dessutom dessa ord och fraser förekomma ganska flitigt, men inte överdrivet ofta. Utöver detta bör de huvudsakliga sökorden finnas med i de interna länkarna på webbplatsen, d.v.s. navigationen/menyn. För bästa effekt ska det vara ”riktig” text som länkas till de olika undersidorna, inte bilder.

När vi väl klarat av detta har vi bra förutsättningar i det fortsatta arbetet.

Content är A och O